Jeg har ikke mye undervisningserfaring i norskfaget, men jeg det siste året har tatt "norsk med yrkesfaglig profil" ved OsloMet, for nettopp å tilegne meg kompetanse for å undervise i norsk.
Min erfaring med norsk og norskfaget gjennom barne- ungdomsskole og egen videregående utdanning er heller brokete. Det er kanskje et viktig utgangspunkt for at jeg nå synes det er spennende å gå inn i norsk som fag, og lære om norskdidaktikk.
Samfunnet er rigget slik at norsk er det mest sentrale fagområdet for å få innflytelse og makt. Det å kjenne at man kan påvirke omgivelsene og beslutninger gjennom tekst, muntlig eller skriftlig, er god følelse for de fleste. Det å finne nye måter å lære bort dette på er motiverende.
Påvirkning skjer gjennom språket - skriftlig og muntlig. Denne påvirkningen går stadig gjennom nye medier og gjennom ulike kanaler. Målet må være å få flere til å bli tilstrekkelig komfortable og trygge på bruk av eget språk, slik at de påvirker sine omgivelser på en konstruktiv og god måte.
Å knytte norskfaget til samfunnsdebatten og medborgerskap høres ut som en velbegrunnet motivasjon for det studiet du valgte - skriftlig og muntlig språkkunnskap har jo også endret karakter gjennom de digitale mediene som vi kommer til å diskutere ganske mye.
SvarSlett