torsdag 28. februar 2019



Dårlig samvittighet overfor Petter


Nå var det på tide med en bloggpost igjen. Håper det er bedre seint enn aldri. Overskriften har ingen sammenheng med at bloggen kommer litt i seneste laget. Overskriften henger heller sammen med et av norsklærerens dilemmaer.

Jeg tror jeg nå er et skritt videre på veien til å justere undervisningspraksis. Det er motiverende. Det er gøy når man som lærere får ny og spennende lærdom som gjør at jeg får lyst til å endre undervisningspraksis. Jeg fikk det etter å ha lest Marianne Hagelia sin bok «Digital studieteknikk» fra 2017. Jeg skjønte at jeg burde ha lest denne boka tidligere. 


Boka fokuserer ikke kun på nye tema, men forfatteren har satt digitaliseringen inn i en struktur som overbeviser om at vi lærere i større grad er forpliktet til å bruke nye metoder, nye medier og nye systemer inn i undervisningen. Dette ikke for å være kul, eller moderne, men for å henge med, og ikke «produsere» allerede avdankede studenter, arbeidere og borgere til samfunnet. Jeg ble nok litt fanget av begrepet «konnektivismen», et begrep jeg ser blir underbygget gjennom hele boken, og jeg  opplever stemmer med det jeg ser rundt meg. Vi går ikke rundt å memorerer lenger, men vi er tilkoblet nettet, gjennom våre nettverk, der vi henter informasjon og kunnskap kontinuerlig. Psykologilærerne, norsklærerne, samfunnsfagslærerne ved skolen har selvfølgelig sine grupper på fb, der det blir lagt ut tips, forslag til undervisningsopplegg og spørsmål. Disse nettverkene brukes mer eller mindre aktivt av lærerne hele tiden, men jeg er usikker på om vi er gode nok på å veilede våre elver til å skaffe seg sitt egen Personlige Lærings Nettverk (PLN). 


Endringene er kommet for å bli – det vil si endringene er kommet for å bli til nye endringer, og målet må være å jobbe for å få mennesker til å bli mest mulig trygg i endringene og utvikingen. Se muligheter fremfor hindringer. Se effektivisering i nye metoder, fremfor merarbeid ved å lære nye metoder. Se det morsomme og spennende fremfor det skumle.

Jeg ble nesten litt deprimert når jeg tenkte på at jeg hang så langt etter med bruk av digitale verktøy. Hvem vil vel være den gamle læreren som ikke henger med i tiden. I alle fall ikke jeg – jeg har jo ikke jobbet som lærere i 10 år ennå. Det er for tidlig å bli avdanket. Samtidig begynte jeg å tenkt på hva det er jeg bruker av digitale verktøy som jeg kan utvikle bruken av, og bruke mer. Da lysnet sinnet litt – Itslearning (Its), Facebook, blogg, aktive nettsøk i timene, Youtube og noe annet. Jeg har jammen vært innom litt av hvert i løpet av årene. Jeg bruker selvfølgelig læringsplattformen Its til det den er egnet til, og bruker aktivt Facebook til å gi beskjeder og kommunisere kjapt med elevene. Det sies at ungdom ikke bruker Facebook, det er ikke min opplevelse, men de bruker den helt annerledes enn oss som er født på 70-tallet.

Jeg har aldri kommet helt i gang med OneNote eller Teams, men det kan jeg jo bruke denne våren til å teste ut, og dermed lære mer om.

Kanskje ikke poenget er å bruke mest mulig digitale verktøy, men å bruke verktøyene mer strategisk og målrettet i det pedagogiske og didaktiske arbeidet. Det fordrer jo også at læreren kjenner til verktøyene slik at han kan ta denne vurderingen, og gi veiledning til elevene. Jeg har mer å lære, selv om jeg kanskje ikke er så ille som jeg fryktet.

Klassen min, som jeg skrev om i forrige blogginnlegg, har engasjert seg litt i norskfaget igjen - noen har i alle fall engasjert seg. De har lagt ut en lenke i klassens Facebookgruppe til en artikkelsom sto i VG i begynnelsen av februar i år. I artikkelen fremkommer det ganske krass kritikk av norskfaget i dagens videregående skole. En kjent diskusjon, mellom de som ønsker norskfaget som redskapsfag (slik jeg leser er den unge artikkelforfatterens hensikt å fremme) og norskfaget som et kultur- og dannelsesfag. Artikkelforfatteren hevdet at «For ungdommen nå til dags er ikke lenger Ibsen den nest beste dikteren i verden». Han får støtte fra Georg Brandes som allerede i 1908 skrev at for ungdom gjør best i å benytte bøker som er skrevet  for nålevende mennesker (Skaftun, 2009)


Artikkelen i VG skapte en diskusjon i klassen – en diskusjon som neppe hadde kommet så tydelig frem, om det ikke var for de digitale verktøyene som ble brukt. Det ble skrevet et motsvar på artikkelen fra norsklæreren. Et svar som i større grad tok vare på kultur- og dannelsesdelen av faget. Dette var med på å skape engasjement, det var mulig å bruke/lære mer om sjangerforståelse, og man måtte bruke kunnskap om retorikk. Tema som passer inn i en st-klasse som har norsk i vg.2. Det kunne også være fristende å prøve ut et eller flere av skrivegrepene som Kverndokken skisserer i boken «101 skrivegrep». «Argumentere», «Argumentere for og imot», eller rett og slett «Å bruke kommentarfelt» har jo klassen selv lagt opp til å prøve ut (Kverndokken(red.), 2014).

Artikkelen som satte i gang diskusjonen i klassen hadde frustrasjon som utgangspunkt, men jeg tror den førte frem til læring og utvikling hos flere av elevene, og kanskje også hos læreren. Her maktet læreren og gripe situasjonen og gjøre noe konstruktivt ut av den. Det er ikke alltid at det er lett – verken med eller uten digitale hjelpemidler.

Samme gode norsklærer hadde for noen uker siden dårlig samvittighet – dårlig samvittighet overfor barokken – dårlig samvittighet overfor Petter Dass. Måtte ikke elevene lære noe om Petter Dass og «Herre Gud! dittdyre navn og ære»?

Det ble en undervisningsøkt om mannen bak «Nordlands trompet»

Nå har klassen hatt noe om barokken, de har hatt om Petter Dass og de har hatt om «Herre Gud! ditt dyre navn og ære». Jeg vet ikke om de er glad for det. Jeg vet ikke om det var viktig. Jeg vet at det var i tråd med forventinger om hva norsk videregående skole skal lære bort. Kunne vi gjort det på en annen måte – kunne vi brukt digitale verktøy slik at det ble mer spennende og mer nyttig læring? Læring som i større grad tar opp i seg, og erkjenner konnektivismen.




Referanser



Hagelia, M. (2017). Digital studieteknikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Kverndokken(red.), K. (2014). 101 skrivegrep. Bergen: Fagbokforlaget.

Skaftun, A. (2009). Litteraturens nytteverdi. Bergen: Fagbokforlaget .



8 kommentarer:

  1. Jeg syns det høres ut som du er på god vei jeg :)
    De færreste lærere er nok klar over hvor høye krav det faktisk er til deres profesjonsfaglige digitale kompetanse. https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/profesjonsfaglig-digital-kompetanse/rammeverk-larerens-profesjonsfaglige-digitale-komp/
    Kanskje greit for samvittighetens skyld :P
    Selv tenker jeg det hadde vært smart å ansette noen lærere som har en ganske stor del av prosenten sin til å være oppdatert på dette, undervise og veilede andre lærere i bruk av digitale verktøy på en hensiktsmessig og pedagogisk måte.
    De kunne utarbeidet felles retningslinjer for hele skolen, sånn at hvis en sier feks. at du skal opprette et dokument og jobbe med dagens aktivitet, så vet alle hvor man finner instruksene, hvor man lagrer osv, uansett hvilken klasse, lærer, vikar, leder det er snakk om. Selv om hver enkelt lærer har ansvar for å holde seg oppdatert, så kommer en ikke utenom at det kan være vanskelig å prioritere tid til å sette seg ned 4-5 timer en ettermiddag for å finne ut av onenote, lage gode strukturer, opprette klassenotatbøker osv.
    Forhåpentligvis kunne det ført til mindre dårlig samvittighet og økt PfDk på flere lærere.
    Hva tenker du om det?

    SvarSlett
  2. Jeg kjenner meg igjen i den dårlige samvittigheten - og opplever samtidig en konflikt mellom det udiskutable positive ved å la det digitale ta over stadig mer av verktøykassa, og det som oppleves som en halsing etter å tilfredstille ungdommens konstante behov for å bli underholdt. De lever i en forbrukerkultur hvor det brukes enorme summer på å skape digital avhengighet, som streamsnaps og "likes" og ekstremt fokus på selvbekreftelse. Det vanskelig for mine 10.klassinger å holde faglig fokus så fort disse verktøyene blir tilgjengelige i klasserommet - selv med iherdig klasseledelse og rutinemessig oppfølging. Er det slik at alle lærer bedre på denne måten? Jeg er ikke sikker. Samtidig ser jeg absolutt verdien i å opprette facebookprofiler av Petter Dass og lage chat-samtaler mellom ham og Dorothea Engelbretsdatter for å indirekte få elevene til å sette seg inn i deres liv og levne. Det er vel ikke til å komme bort i fra at å bruke virkelighetsnære verktøy vil oppleves som mer motiverende og kanskje relevant, enn de mer tradisjonelle metodene. Samtidig bekymrer jeg meg for de kommende generasjoners evne til å lese, fordype seg i og skrive lengre tekster, når de også på skolen møter metoder som inviterer til en mer overflatisk tekstproduksjon i flere og flere sammenhenger.

    SvarSlett
  3. Fint innlegg om hvorfor man som lærer skal ta i bruk digitale teknikker, og hva denne forpliktelsen innebærer. Her får du fram måten denne konnektivismen, som er et begrep i Marianne Hagelia sin bok «Digital studieteknikk», endrer samfunnet og skolen. Vi endrer oss og dermed må skolen endre seg. Som du sier, dette er ikke en motelune, det er faktisk teknologisk endring som omskaper skolen og oss. Som du sier, vi må se mulighetene og ikke hindringene i denne situasjonen, det er en viktig påminnelse. Gode og relevante eksempler, dette var engasjerende lesning.

    SvarSlett
  4. Engasjerende lesing, og jeg må si jeg kjenner meg igjen. Jeg føler meg til tider avdanket når det gjelder digitale verktøy. Men det er veldig fint å lese det du skriver, at hvis en tenker seg om, så bruker en faktisk allerede en del digitale verktøy uten at en tenker på det som digitale verktøy. Du sier i innlegget ditt at den digitale verdenen er her og utvikler seg hele tiden, og at vi som lærere må henge med i denne verdenen. Selv om digitale verktøy er en naturlig del av ungdommens hverdag, stiller jeg spørsmålstegn ved, om alle lærer like bra ved hjelp av digitale verktøy. Enkelte elever klarer ikke å få med seg sammenhengen i innholdet fra en dataskjerm, og må ha tekst som skal leses i papirformat. Andre igjen blir veldig distrahert av alt det andre som konkurrerer om oppmerksomheten, når en arbeider digitalt.
    Det er veldig fint å lese at en avisartikkel kan engasjere og føre til læring, på den måten du beskriver.

    SvarSlett
  5. En kommentar til Petter Dass. Jeg leste denne kommentaren for litt siden, og syntes den var god. Fem gode grunner til å lese Et dukkehjem: https://www.dagbladet.no/kultur/hei-skoleelev-her-er-fem-grunner-til-a-lese-et-dukkehjem/70778305?fbclid=IwAR0WPxxhIufEBU_VVMVW6CxAgsCzaJkHnpM3VCUbqT10pXo6ScfT0Y1L_2Y

    Så er det selvsagt det med å lage engasjerende opplegg rundt tema eller tekster som kanskje ikke umiddelbart er engasjerende for elevene. Det kan faktisk være ganske utfordrende! Da må man virkelig sette i gang kreativiteten og fantasien. Og det kan være veldig nyttig å bruke nettverk, som f. eks. Facebook-grupper for deling av ideer og undervisningsopplegg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for den linken, kjente jeg ble frustrert av å lese Fredrik (18) sin artikkel om norskfaget. Mest frustrert ble jeg over egen manglende evne til å komme med tungtveiende motsvar;p Fredrik evnet i det minste å argumentere for sitt syn, det skal han ha.

      Slett
  6. Interessant og gjenkjennbart i forhold til mylderet av nye muligheter men også utfordringer knyttet til digitale medier. Interessant at du trekker frem artikkelen fra VG som du brukte i undervisning. Hvordan fungerer det med egne facebook-sider for elevene? Vurder å prøve det selv.

    SvarSlett
  7. Takk for et inspirerende innlegg. Jeg er enig i at mye handler om nettopp det å velge verktøy, og ikke nødvendigvis så mange. Du viser jo til et godt eksempel; én link til én artikkel i ett medium (facebook) førte til motinnlegg og diskusjon i klassen, og ikke minst til refleksjon og bevegelse. Lykke til videre med lærergjerningen!

    SvarSlett

Kommentarer til andre blogginnlegg  Siden jeg  sliter med å få levert på Blackboard på en skikkelig måte, så legger jeg linker til de bl...